Uczniowie SP w Mniszku chcą być jak Ignacy Łukasiewicz

Edukacja
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zachęcenie dzieci do nauki przedmiotów ścisłych, szczególnie gdy wykorzystywane miałyby być do tego celu jedynie podręczniki, łatwe nie jest. Dlatego trzeba szukać innych propozycji, czegoś co zaciekawi młode umysły do zdobywania wiedzy z zakresu fizyki, matematyki czy chemii. Sposobem, jaki doskonale sprawdza się w tej kwestii w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Mniszku, jest udział w programie „Być jak Ignacy”.

Program edukacyjny „Być jak Ignacy” organizowany jest przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, a jego celem jest popularyzacja polskiej nauki oraz pielęgnowanie pamięci o wybitnych, polskich naukowcach. Skierowany jest on do uczniów szkół podstawowych, a polega na zorganizowaniu w szkole koła naukowego i prowadzeniu zajęć na podstawie otrzymanych scenariuszy. Do każdego etapu nauczyciele prowadzący koła otrzymują interaktywne scenariusze zajęć, pełne ciekawych doświadczeń i eksperymentów. Na koniec każdego z czterech etapów konkursu należy przesłać pracę konkursową.

Wśród placówek z całego kraju, które biorą udział we wspomnianym projekcie, jest Szkoła Podstawowa w Mniszku. Działającym tu kołem naukowym „Sonda w szkole” opiekują się panie Justyna Adamczyk i Dorota Żelazna.

- Szukałyśmy pomysłu na to, w jaki sposób zachęcić naszych uczniów do pogłębiania swojej wiedzy z zakresu przedmiotów ścisłych i w tak trafiłyśmy na program „Być jak Ignacy”. W ubiegłym roku braliśmy udział w nim po raz pierwszy i udało nam się zdobyć nagrodę publiczności i nagrodę specjalną. Dzięki temu zorganizowaliśmy dla naszych uczniów wyjazd do Warszawy do Centrum Nauki Kopernik. To zdopingowało naszych uczniów do udziału w zajęciach i zgłosiliśmy się także do tegorocznej edycji programu – mówi Justyna Adamczyk z podstawówki w Mniszku.

W ubiegłorocznej edycji programu przybliżane były jego uczestnikom sylwetki i osiągnięcia czwórki nieco mniej znanych naukowców - Stanisławy Adamowiczowej, Mieczysława Bekkera, Józefa Hofmanna i Jana Czochralskiego. Tegoroczna edycja również podzielona jest na 4 etapy, a poświęcona jest energii, ekologii, transportowi przyszłości i światowi wirtualnemu. Przybliża też postacie kolejnych naukowców: Józefa Rotblata, Władysława Szafera, Ernesta Malinowskiego oraz Stefana Banacha.

- Zajęcia, które prowadzimy, odbywają się na bazie scenariuszy, które otrzymujemy, ale możemy je też modyfikować, rozszerzać. Robimy wiele różnego rodzaju doświadczeń, dzięki czemu dzieciom łatwiej jest zrozumieć pewne rzeczy i na dłużej zostają im w pamięci. Staramy się tę często niełatwą wiedzę przekazywać w jak najbardziej ciekawy sposób. Z racji tego, że jednym z tematów jest ekologia, myślimy między innymi o wizycie na farmie wiatrowej, ale zobaczymy, czy sytuacja związana z epidemią pozwoli nam na taki wyjazd – dodaje pani Justyna.

Zajęcia koła naukowego w Szkole Podstawowej w Mniszku odbywają się regularnie raz w tygodniu.