PKP podpisały umowę na budowę nowoczesnego dworca kolejowego w Kraśniku

Aktualności
Czcionka

Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowy na realizację 20 kolejnych inwestycji dworcowych – budowę nowych obiektów w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Wśród nich jest też dworzec kolejowy w Kraśniku.

- Zadania realizowane będą w formule „projektuj i buduj”. Wyłoniony wykonawca – konsorcjum firm Helifactor i MERX – będzie odpowiadać za wykonanie dokumentacji projektowej i prac budowlanych na 20 dworcach. Nowe dworce zostaną wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych dwóch różnych typów, różniących się wielkością oraz funkcjonalnością - informują przedstawiciele PKP S.A.

W mniejszym budynku (IDS-A) przewidziana została wydzielona poczekalnia w formie półotwartej, ogrzewanej promiennikami osłony, natomiast w większym dworcu (IDS-B) zaprojektowana została zamknięta (wydzielona) poczekalnia wyposażona w klimatyzację. W IDS-ach typu B znajdą się także pomieszczenia kas biletowych oraz wydzielone przestrzenie komercyjne przeznaczone dla punktów handlowo-usługowych. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym także dla podróżnych z niepełnosprawnościami. Pojawią się m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz tablice tyflograficzne.

W Kraśniku ma zostać wybudowany dworzec typu IDS-B. Podobne dworce na Lubelszczyźnie mają powstać na stacjach Kanie, Sadurki i Świdnik Miasto.

Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. obejmujący budowę nowych, parterowych budynków z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED, pompy ciepła.

IDS-y najczęściej zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym wymogom podróżnych. Tak będzie między innymi w Kraśniku, choć wyburzenie obecnego dworcowego budynku u nas budzi pewne kontrowersje z racji tego, że, choć nie jest on formalnie zabytkiem, to ma niewątpliwie wartość historyczną.