Chodniki, ulice, nowe miejsca parkingowe...

Aktualności
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Aż siedem inwestycji związanych z poruszaniem się po mieście na kwotę prawie 10 mln zł zostanie zrealizowanych w ciągu najbliższego roku w Kraśniku. Miasto rozstrzygnęło właśnie postępowanie przetargowe w tej sprawie.

Wszystkie zadania zrealizowane zostaną w ramach jednego projektu pn. „Budowa i modernizacja infrastruktury drogowej w Mieście Kraśnik” na które Kraśnik pozyskał 9,5 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Pierwsze zadanie związane jest z przebudową i rozbudową prawie kilometra ulicy Żytniej. Ta droga to skrót i łącznik pomiędzy drogą nr 74 w kierunku Kielc a północną częścią miasta Kraśnik i gminy Kraśnik. W początkowych latach funkcjonowania miejskiego samorządu były plany, że droga ta wraz z odcinkiem jaki miał biec przez łąki aż do ul. św. Faustyny będzie taką mini obwodnicą starej części Kraśnika. Pomysł pozostał w fazie koncepcji. Ulica Żytnia jest natomiast coraz częściej uczęszczaną drogą m.in. na cmentarz w starej części Kraśnika czy w okolice rynku jadąc od strony dzielnicy fabrycznej czy gminy Dzierzkowice. Niestety jeździ się tam trudno, bo droga jest wąska, miejscami nie ma pobocza i chodnika, a znajduje się przy niej kilkanaście posesji. Teraz doczeka się właściwego wymiaru.

Docelowo będziemy tam jeździć po jezdni o szerokości 5,50 m. Powstanie też po jednej stronie chodnik o szerokości 2,0 m na całej długości ulicy. Wybudowane zostaną też zjazdy indywidualne i publiczne oraz niezbędny kolektor odwadniający. Na samej górze, tuż przy cmentarzu powstanie zatoka parkingowa o powierzchni 435,00 m2. Będzie to znaczne ułatwienie dla parkujących w czasie listopadowego Święta Zmarłych, co odciąży parking przy ul. Ceramicznej. Niestety na razie nie może powstać w tym miejscu nowe wejście na cmentarz, o czym mówi się od wielu już lat.

Ulica Żytnia to szacunkowo najdroższy z elementów drogowego projektu – szacunkowy koszt to wydatek 5,3 mln zł.

Przy tej ulicy na zlecenie Urzędu Miasta powstało niedawno z innych źródeł finansowych oświetlenie, dzięki czemu będzie tu bezpieczniej się poruszać w okresie jesienno-zimowym.

Kolejne dwa zadania obejmują chodniki leżącej nieopodal ul. Żytniej na ul. Kościuszki. Temat potrzeby wymiany nawierzchni pieszej zgłaszali i mieszkańcy i miejscy radni. Władze miasta, dzięki pozyskanym pieniądzom wymieni teraz kostkę po obu stronach ulicy.

Po zakończeniu inwestycji mieszkańcy będą się mogli cieszyć z nowego chodnika z dużo praktyczniejszej szarej kostki bezfazowej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do Placu Wolności, tj. na długości ok. 340 mb. Oprócz tego na odcinku objętym remontem wymienione zostaną krawężniki oraz obrzeża chodnikowe na nowe.

Po drugiej stronie Starej dzielnicy, w okolicy ul. Ostrowieckiej, od kilku ładnych lat funkcjonuje i rozbudowuje się osiedle domków jednorodzinnych. Potrzeba więc tam dojazdu do nowych posesji. Niedawno ukończono fragment ul. Willowej. Teraz miasto szykuje się w ramach projektu drogowego do budowy ul. Ostrowieckiej, biegnącej od al. Tysiąclecia, tuż przy komendzie policji. W ramach tego zadania wybudowana zostanie droga na długości 150 m o szerokości 5,5 m (dwa pasy ruchu po 2,75 każdy) oraz chodnik wzdłuż drogi, po jednej stronie. Ulica ta z drugiej strony łączy się z końcówką obwodnicy północnej Kraśnika dzięki czemu, gdy w przyszłości całość zyska asfaltowy standard, stanowić będzie alternatywę dojazdu do S19 dla tej części miasta.

Trzy zadania zostaną zrealizowane w fabrycznej części Kraśnika.

Dwa związane są z najstarszą częścią dzielnicy czyli ulicą Kwiatkowskiego i Zawadzkiego. Tu od lat mieszkańcy czekają na nowe miejsca parkingowe. Z racji takiego a nie innego układu bloków i wolnej miejskiej przestrzeni zaplanowanie miejsc dla samochodów było trudne. Ostatecznie powstał projekt, dzięki któremu uda się wygospodarować teren pod parkingi. Pisaliśmy więcej na ten temat w jednym z tegorocznych numerów naszej gazety. Miasto chciało ruszyć z inwestycją jeszcze na wiosnę, ale okazało się, że środki jakimi dysponowało były zbyt małe. Teraz, dzięki pozyskanemu wsparciu, będzie można ruszyć z tym projektem do przodu, a mieszkańcy zyskają pierwsze po wielu latach miejsca parkingowe.

Finalnie znajdzie się tam 51 miejsc parkingowych z kostki betonowej (w tym 6 dla osób niepełnosprawnych) oraz asfaltowe drogi manewrowe. Powstaną także dwie drogi dojazdowe oraz 2-metrowy chodnik.

Bezpośrednio przy ul. Kwiatkowskiego powstanie także nowa zatoka parkingowa składająca się z 8 miejsc dla samochodów (w tym 1 miejsce dla osób niepełnosprawnych). Jej długość wyniesie 25,82 m, a szerokość 5,53 m. Inwestycja obejmie również budowę ciągu pieszego o szerokości 2 m oraz schodów łączących projektowany chodnik z istniejącym.

Ostatni projekt to nowy chodnik, jaki planowany jest na ulicy Stefana Lelka-Sowy. To jednokierunkowa droga łącząca ul. Słowackiego oraz al. Niepodległości tuż obok Zespołu Szkół nr 3, którą przemieszcza się wielu uczniów, rodziców z dziećmi do pobliskiego przedszkola ale też mieszkańców osiedla domków do centralnej części dzielnicy fabrycznej.

Przy tej uliczce chodnik znajduje się tylko fragmentarycznie po lewej stronie i kończy się przy Parku Leśnym. Po zrealizowaniu inwestycji będzie to pełny ciąg pieszy na całej długości o szerokości 2 metrów.

Tyle plany i założenia. W ramach jednego przetargu jaki ogłosiło miasto na te wszystkie zadania wpłynęło trzy oferty. Najtańszą - za ok. 9,6 mln zł złożyła firma Strabag i to ta firma zrealizuje drogowo-chodnikową inwestycję miejską.

- Cieszę się, że już w pierwszym postępowaniu otrzymaliśmy ofertę mieszczącą się w kwocie jaką możemy przeznaczyć na realizację tych zadań. Po zakończeniu całego postępowania przetargowego będziemy mogli podpisać umowę. Ten projekt jest dla nas ważny, bowiem dzięki pozyskanym środkom możemy zrealizować inwestycje, do których już się przymierzaliśmy od dłuższego czasu. Mam nadzieję, że niestabilna sytuacja na rynku nie spowoduje perturbacji związanych z realizacją projektu. - mówi Burmistrz Wojciech Wilk.

Wykonawca, będzie miał 360 dni na realizację tych wszystkich drogowo-chodnikowych inwestycji.